الخميس، 29 ديسمبر 2016

سكير الحب ،،،. كلمات الشاعر على سالم.

سكير الحب 
................
 ................
دق ناقوس الخطر 
والعبره فى المكتوب 
لاحظ ظلم البشر
لانسان يبات مغلوب 
..............
مغصوب على امره
تنعى حياته قلوب
لا الأمر كان بايده
وقت اللقاء ف غروب
.............
ابدت له مكرها 
وهم ثلج يذوب 
ماسكه بكف الايد
يشبه عنب عناقيد
واهم بلحظة يفيد
يمحى بقع فى التوب 
...............
التوب دا مش توبى
هعلن انا هروبى
من الدنيا ودروبى 
تقفل ابواب محبوب
............
حلمى على كفى 
سكير الخمر يتوب
على ايدى متوفى 
يمحى خطاوى ذنوب
............
فجر الليالى انكسر
معتشى يطل بنور 
وانا قلبى لما انفطر 
اعلنت حداده قبور
باكى للجانى والمحسوب
.............
يا دنيا ايه مالك 
وخدانى بشمالك
بكايه يحلالك 
خلطتى العايب ع المعيوب
............
فى الفرح بلقيكى
بتغيبى ليه عنى 
فى الحزن بناديكى 
بتجينى بتهنى
دا انا ياما خضت حروب
.............
طرزت ليا الكفن 
حلو قوى كويس 
عايش بقالى زمن 
مبروكه يا ريس
ظهرك ميشلشى الطوب
............. 
رجعت انا بحلمى
وراضى بنصيبى 
عايش والبكا منى 
معلش يا حبيبى 
غيرك لبس نفس التوب
.............
نجم الليالى بكى
اول ماشاف دمعتى 
خبأ نوره على
يعرف مصير قصتى
وحزنى وانا المسلوب
...........
قفلت انا كتابى 
مليانه صفحاته
مكتوب على بابى 
غريب وحياته
شاعر كسكير مشروب 
............
اخدت انا دمعتى 
فى حضنى تدفينى 
برد الشتا بغرفتى 
 بالوحده يكوينى 
مفيش منه هروب 
..........
يا دنيا بقى كفايه 
خلاص ما عاد فينى 
خللى لصبرى انا نهايه 
حزنك مكفينى 
 خليتى الصحيح مجذوب
................................
كلمات الشاعر على سالم. 
28/12/2016

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق